SANASTO/KÄSITTEET:
- keskittymiskyky
- rauhoittuminen
- stressin säätely
- kiitollisuus
TUOKION KULKU
TAVOITTEET:
Vireystilan säätelyyn ja hyvinvointiin liittyvä itsesäätelyn tukeminen sekä tarkkaavaisuuden suuntaamisen ohjaaminen. Lapsi oppii vähitellen tunnistamaan tarvitseeko aktiivista liikettä ja energian purkamista vai rauhoittumista ja hiljaista tilaa oman keskittymiskykynsä tukemiseen. Aistien hyödyntäminen tietoisuus- ja kiitollisuustaitojen harjoittelussa.
1. VIRITTÄYTYMISTEHTÄVÄ Zenin aistimukset (5min)
Zeni opettaa muille Ömpeille rauhoittumisen taitoja. Hän kehottaa kaikkia Ömppejä ja lapsia käyttämään erilaisia aisteja. Valitkaa jokin aisti tälle päivää, johon erityisesti kiinnitätte erilaisissa tilanteissa huomiota:
Hajuaisti: Tuoksuttelu ja nuuhkiminen esim. ulkona, ruokailussa, tuoksupurkeissa
Makuaisti: Miltä eri väriset ruuat maistuvat, kokeillaan uusia makuja lipaista kielellä, haukata hampailla, mutustella ja makustella poskissa
Kuuloaisti: Pysähdytään päivän aikana kuuntelemaan, millaisia ääniä kuuluu erilaisissa tiloissa, erotatko eri ääniä, millaisia ääniä saat itse aikaan
Tuntoaisti: Tunnustele erilaista kosketusta omalla iholla kuten silitystä ja sivelyä, kutittelua, napsutusta ja pehmeästi puristamista ja hellästi raapimista sekä itsesi rutistusta ja halausta. Voidaan kokeilla vain pitää kättä eri kehonosien päällä ja tunnustella miltä paino ja lämpö tuntuu. Miltä tuntuu pumpuli, höyhen, nystyräpallo tai vaikkapa pikkuauto iholla?
Näköaisti: asettele esineitä kauniisti ympärillesi, kokeile rakentaa erilaisia taideteoksia vaikkapa luonnosta löytämilläsi asioilla, kuinka monta erilaista väriä näet tilassa, mikä on lempivärisi tilassa, mistä väristä et pidä
2. LIIKUNTA, Zenin tasapainojumppa 5min
3. KESKUSTELU ja kokeilu, tunnekortti Paikka, jossa sinun on hyvä olla (15 min)
Keskustellaan tunnetaitokortista nimeltä Etsi paikka, jossa sinun on hyvä olla. Millaisessa paikassa on kiva leikkiä? Millaisessa paikassa on hyvä levähtää ja rauhoittua? Mikä on lempipaikkasi tilassa, entäpä koko päiväkodissa, miksi? Voidaan yhdessä tutkia jokaisen lempipaikkoja ja keskustella samalla mikä niistä tekee aivan erityisiä.
4. KOKEILU, Esineet selän takana (10min)
Istutaan tai seistään tiiviisti pienissä ryhmissä piirimuodostelmassa. Silmien sulkeminen saattaa helpottaa keskittymistä, mutta ei ole välttämätöntä. Liikutetaan erilaisia esineitä selän takana vierustoverilta toiselle. Tunnustele hetken yhtä esinettä kerrallaan selän takana ilman, että näet, mikä se on. Tunnistatko sen? Älä kerro ääneen, vaan ojenna se seuraavalle. Kierroksen lopuksi voidaan arvuutella, mistä esineestä oli kyse.
5. RAUHOITTUMISHETKI Ääniä tilassa 10min
Aikuisella tai jollakulla lapsista on erilaisia esineitä, joista lähtee jokin ääni. Muut sulkevat silmänsä ja ollaan hiiren hiljaa. Kuunnellaan erilaisista esineistä lähteviä ääniä ja tunnustellaan kehossa, miltä ne tuntuvat, tunnistatko kaikki äänet ilman, että katsot mistä on kyse. Ääniä voivat olla esim. paperin leikkaaminen saksilla, sanomalehden rypistely, sanomalehden repiminen, kamman piikkien raaputtelu, kynän naputtaminen pöytää vasten, kuulakärkikynän napsuttelu, ääneen puhaltaminen, taputtaminen erilaisia pintoja vasten, maiskuttaminen…